Чим був графічний дизайн до великої війни Росії проти України? Здебільшого комерцією.
Та з початком повномасштабного вторгнення суспільство зібрало не лише фізичні, а й дизайнерські сили. Дизайн різних напрямів почав набувати нових сенсів — бути візуальним закликом українців гуртуватися навколо підтримки військових.
І його розвиток лише продовжуватиметься.
Тому важлива робота графічних дизайнерів і креативників загалом — досліджувати та фіксувати цей новий напрям дизайну. У цьому матеріалі я теж спробую це зробити.
Що було з графічним дизайном для зборів до та після 24.02.2022?
Перші збори на початку російсько-української війни у 2014-му створювали фізично — на вулиці, на заходах — або в соцмережах із закликом передати речі та обладнання військовим. Тоді ще не було детально продуманих графічних рішень. З 24 лютого 2022 року ситуація зовсім змінилась. Відійшовши від шоку повномасштабного вторгнення, українці взялися допомагати нашому війську. Зокрема креативно. Тепер, окрім допису в інстаграмі, запускаються цілі комунікаційні кампанії для окремого збору — великих чи маленьких.
Також зараз люди все частіше донатять «обличчям» — рідним, знайомим, друзям, колегам. Такі збори швидше летять, але важче знайти людей, які їх відкривають. Тому волонтери шукають все нові й нові підходи до масштабування зборів. Одним із чудових прикладів є Тиловики Азову. Вони помножили збори на дружні банки і задали важливий тренд, які підхопили інші ініціативи. Тепер у наших стрічках ми бачимо (сподіваюсь) друзів, які відкрили свій допоміжний збір. Деякі ініціативи перетворились у цілі фонди з власною айдентикою та сайтами. Про останнє теж поговоримо далі.
Графічний дизайне, знайомся — це твоя нова течія
Давайте спочатку зафіксуємо: чим став графічний дизайн впродовж повномасштабної війни. Інструментом, голосом, обʼєднанням, креативним рухом, який розповідає про Україну, показує її та допомагає підсилювати армію. Важко уявити зараз все — від онлайн-медіа до зборів — без якісної графіки.
Ну і звісно, сьогодні база та ґрунт для останнього — соцмережі. Формат картинки під збір тепер знає чи не кожен графічний дизайнер. І не тільки.
Тож якщо зробити крок назад, то розумієш, що відбувається дещо виняткове.
До волонтерських ініціатив раніше не долучалися стільки представників креативної спільноти. Це унікально на рівні світу — де ви ще бачили графічні дизайни для зборів на військо? Я — ніде. Так, було і є чимало стриманих гуманітарних фандрейзингів, але хто у світі серед цивільних збирав на бронетранспортер М113?
Тому можна стверджувати, що до графічного дизайну додалась нова течія — дизайн для зборів. І ми з вами її формуємо. На жаль, за страшних обставин.
То що саме вплинуло на те, що він набув статусу течії та долучився до стилів графічного дизайну?
По-перше, раніше не було такої кількості дизайну для соцмереж. Більш звичною графічною справою було створювати лого, айдентики, постери.
По-друге, графічний дизайн для зборів — це повна свобода. Можна експериментувати як завгодно — всунути у збір мем, обіграти хайпову тему, бренд чи фільм, поєднати кілька прийомів в одному макеті. Такі речі рідко дозволяє комерція. А якщо й дозволяє, то до певної межі, зумовленої бізнес-цілями.
Ну і є ще два фактори, які вплинули на те, що дизайн для зборів можна вважати одним з видів графічного дизайну:
1. масова кількість дизайнів як від експертів, так і аматорів;
2. масове поширення зборів, а тому ще й графічних робіт від різних авторів.
Серед мінусів — ми не завжди знаємо творців самих робіт. Часто вони залишаються у поважній тіні.
Який він, донатно-збиральний дизайн?
Війна — це рух. Волонтерство — це рух. Українці — це рух. Графічні дизайни для зборів це відображають — вони сміливі, яскраві, динамічні та помітні. Особливо зараз, коли їх так багато. Знаю по собі. Щоразу, коли створюєш збір на автівку чи дрони — крутиш їх так сяк, додаєш 3D, ілюстрацію, моушн.
Головне — аби дизайн виконав ключові цілі:
- привернути увагу;
- бути гнучким та універсальним;
- залучати нових людей;
- не отримати бан в інстаграмі;
- основне — змотивувати людей донатити.
Буде плюсом: мати концепцію — неймінг, сторітелінг.
Не буду зараз намагатися розділити дизайни на окремі категорії, бо майже всі вони — це мікс різних прийомів.
Зафіксую те, що найчастіше можна побачити зараз:
- фото;
- графіка;
- ілюстрація;
- ШІ;
- 3D;
- типографія;
- моушн.
Давайте глянемо, як все це працює на деяких прикладах з моєї колекції дизайнів для зборів «Я Зберу».
Типографія та фото
Тут якісно попрацювали зі шрифтовою парою та зображенням. Підозрюю, це або ШІ, або скріншот з відео чи фільму. Виглядає кінематографічно.
Тут створили, схоже, кастомний шрифт і курсив для тексту про розіграш. Плюс, тут також включився бруталізм у поєднанні з фото. А ще цікаво, що тут не побоялися додати дрібні деталі — не обовʼязково всі елементи мають бути масивними.
Містичний піксель-арт
Схожий на сучасний технопостер. Знову ж таки, тут помітите багато дрібних деталей, які автори сміливо використовують. Шум, пікселі та розмиття перекликаються з картинкою, яку передає камера дрону. І, можливо, ці елементи рятують збір від бану в інстаграмі.
Ігри, попреференси, іронія
Усе це також стало частиною дизайну для зборів. Тут можна помітити посилання на гру The Sims. Ну і не можу заперечити, що гумор, іронія, божевілля у зборах чіпляє.
Концепти фільмів, зокрема аніме також йдуть у хід. У цьому кейсі бригади і підрозділ перетворились в його героїв. Це 100% потрапляння в поціновувачів «Єванґеліону» та «Гандаму» або «Трансформерів». Незвично, що дизайн повністю монохромний і, враховуючи це, автор не побоявся зробити лаконічну типографію.
З мого досвіду дизайн збору на авто важко оформити, тому що це «розхідний» транспорт, а не зброя. Тут не часто пропрацюєш з небезпечним антуражем. У цьому зборі вийшло піти іншим шляхом — запакувати автівку та ще й перейменувати її War Wheels, залишивши ностальгійну великодку на іграшки з дитинства.
Ілюстрації
Детально ілюстрованих дизайнів доволі мало, бо вони вимагають більше ресурсів. Але такі роботи є. На цьому прикладі бачимо буквально ручну ілюстрацію з рукописним текстом та яскравою тематикою. Здається, саму ілюстрацію створили кульковою ручкою.
Це дизайн для збору на ППО. Цікаво, що тут взагалі немає тексту. Ілюстрація та її метафора говорять самі за себе.
Також можна зустріти цифрові гравюри. Наприклад, ці роботи — з глибокими сенсами та деталями. Автори попрацювали з ефектом шуму, який вдало поєднується з текстурою чорного. Дуже чіпляє.
3D дизайн
Впізнаваний та різний. Обидва приклади чітко вказують на ціль збору, але з відмінним настроєм. Перший — войовничий з посиланням на лицарство Середньовіччя. Другий — антипод, чистий, легкий, «небесний» дизайн.
Метафори
Хочу зупинитися на ілюстрації «Птахозбору». Окрім метафори польотів та птахів до БПЛА, тут виникає новий аспект. Графічний дизайнер взяла/взяв за основу асоціацію не зі зброєю, а цінністю українців і ціллю боротьби — свободою. Плюс, тут також можна простежити етнічні мотиви.
Тут зійшлися 3D та метафора крил та БПЛА із конструктора. Бо єдність. Бо збір складається з кожного, хто долучився — і донатом, і дружньою банкою.
(Графічні) дизайнери йдуть далі інстаграму і беруть з собою збори
Креатив для зборів виходить за межі соцмереж. Наприклад, у Тиловиків Азову тепер є власна вебплатформа з уже впізнаваною айдентикою. На ній можна відстежувати актуальні збори та долучатися до них у різних ролях. Абсолютно безкінечна в розвитку історія.
Креатори переосмислюють і сам формат зборів. А це змінює інструментарій для їхнього створення. На прикладі СТРУМу, проєкту Azov One та Seek Studio, бачимо, що донат може ставати окремою технічно реалізованою підпискою. Це потребує і маркетингової кампанії, і промо, і UX/UI дизайну, і графіки. Це дійсно комплексна робота! Тепер підписку на Азов можна підключити, як Netflix.
Так само почали змінюватися носії зборів, чому сприяє також Монобанк з їхніми QR-кодами. Тепер донатний дизайн перекочував на стікери, постери, афіші концертів. Деякі плакати набувають масштабів стіни.
Куди графічний дизайн для зборів рухатиметься далі?
До залучення ширшої та нової аудиторії.
А ще у сфері дизайну з'являться нові таланти. Індустрія вже змінюється, як і те, що робить графічний дизайнер. Безліч людей пробує дизайнити власноруч без допомоги креативників. І в цих умовах «конкуренція» та тисячі якісних прикладів дизайну народжують самоучок.
Якщо раніше до графічного чи моушн портфоліо додавали афішу чи плакат, гадаю сьогодні вже можна сміливо прикріплювати дизайни кампейнів для зборів. Подивіться лише, чого варті останні проєкти Тиловиків Азову та DVIЙКА, Вовків да Вінчі та Twid чи СТРУМ від Azov One у виконанні Seek Studio.
Серед стратегій майбутнього ми побачимо крейзі колаборації з бізнесом та активнішу офлайн-взаємодію. Гадаю, що дедалі популярнішими донатно-збиральними форматами стануть відеоконтент, цільові платформи, можливо, навіть застосунки.
У графічних прийомах помножиться 3D, а також у чат може увійти інтерактивний дизайн (його я ще не зустрічала).
Як то кажуть, можливо все. Креатив, мотивація допомагати, любов до України драйвлять українців робити надзвичайні речі. Супутник ми вже купили. Хтозна, можливо запустимо щось у космос за донат.
А ще принагідно запрошую переглянути колекцію зборів у моєму проєкті «Я Зберу» та запропонувати на сайт свій збір. Можливо, саме ваш дизайн надихне інших відкрити банку.